banner-individuele-therapie

Dutch Arabic English Polish Turkish

Wat houdt MBCT in?

Mindfulness Based Cognitieve Therapy (MBCT), ofwel meditatie en cognitieve gedragstherapie, is een groepstraining die meditatietechnieken combineert met cognitieve gedragstherapie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat MBCT helpt om vaardiger om te gaan met tegenslagen en het risico op terugval vermindert.

Voor wie is deze therapie bedoeld?

Deze therapie is bedoeld voor mensen die te maken hebben met terugkerende depressies. Het is belangrijk dat u gemotiveerd bent en de tijd en ruimte neemt om naast de bijeenkomsten ook thuis het geleerde te oefenen. Als u nog midden in een depressie zit, kan het te zwaar zijn om deze therapie te volgen; er is dan mogelijk niet voldoende energie en concentratievermogen. Een goed moment om te beginnen is als u (gedeeltelijk) hersteld bent.

Waarom volgt u MCBT?

Vaak leiden automatische reacties (gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties) tot het vergroten van stress, spanning, angst en /of somberheid. Hoe harder we ons best doen iets niet te voelen of te denken, hoe sterker het wordt. U leert tijdens de training om zowel positieve als negatieve gevoelens, gedachten en lichamelijke sensaties toe te laten en erbij te blijven zonder ze te verdringen en zonder erin te verdrinken. U leert om bewuster te kiezen en stil te staan bij de ervaring in het hier en nu zonder deze te veroordelen.

Doordat u opmerkzamer wordt, bent u zich eerder bewust van negatieve en zelfkritische gedachten. U leert deze aanvaarden voor wat ze zijn (gedachten zijn niet meer dan gedachten) en u leert met mildheid en acceptatie te kijken naar dat wat er van moment tot moment op de voorgrond is. Ook leert u om de aandacht te verplaatsen. U traint als het ware uw aandachtspier.

Waar komt de therapie vandaan?

De therapie is ontwikkeld door hoogleraren Williams, Segal en Teasdale. Zij gingen in de leer bij J. Kabat-Zinn. De kwetsbaarheid voor depressies neemt na elke volgende depressie toe. Omdat er geen behandeling voor deze kwetsbaarheid bestond, gingen Segal, Teasdale en Williams in het begin van de jaren negentig op zoek naar een effectieve methode om nieuwe depressies te voorkomen. Zij namen de MBSR training van J. Kabat-Zinn grotendeels over, maar hebben hierin aanpassingen gedaan (vanuit de cognitieve therapie) voor mensen met terugkerende depressieve klachten.

Hoe lang duurt MCBT?

U volgt gedurende acht weken bijeenkomsten van 2,5 tot 3 uur. In deze acht weken oefent u ook dagelijks een uur thuis. 

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlGGZ Oost Brabant is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

© 2014 GGZ Oost Brabant | Disclaimer ISO9001

Ga naar boven

Achtergrond-oranje