Menu

banner nieuws

Samen met 57 ggz-instellingen staat GGZ Oost Brabant op tegen geweld tegen hulpverleners. Uit naam van alle ggz-instellingen plaatste de Nederlandse GGZ in een aantal landelijke dagbladen een paginagrote advertentie om gezamelijk aandacht te vragen voor geweld tegen hulpverleners.

Dit collectieve statement werd gemaakt naar aanleiding van een incident vorige week maandag in Den Haag. "Wij kunnen en zullen geweld tegen hulpverleners nooit accepteren", staat in de advertentie. "Dit incident mag geen weerslag hebben op de 1,3 miljoen mensen die jaarlijks een beroep doen op de ggz en daar met de best mogelijke zorg omringd worden. Samen met andere maatschappelijke partners begeleiden wij hen. Dit moet veilig zijn voor onze medewerkers, patiënten en samenleving".

Lees meer over dit statement tegen geweld tegen hulpverleners hier.

Samenwerken voor zorg op juiste moment, op juiste plek

Stel: je wordt ’s nachts wakker met druk op de borst of je merkt dat je partner kampt met suïcide gedachtes. Wat doe je in deze gevallen? Is er sprake van spoed of niet? En bij wie kun je terecht? Zorgverleners uit de regio werken samen om ervoor te zorgen dat patiënten op de juiste plek hulp krijgen. Marie-José Frolichs van de GGZ Oost Brabant en Manouk Oerlemans van Huisartsenposten Oost-Brabant vertellen meer over deze samenwerking. “Ik raad iedereen aan op de app ‘Moetiknaardedokter’ te downloaden.

MoetIkNaarDeDokter VierkantOm patiënten zo goed mogelijk te helpen én zorgverleners te ontlasten, zijn zorginstellingen uit Helmond en de Peelregio beter gaan samenwerken. Marie-José Frolichs, sociaal verpleegkundige bij de GGZ Oost Brabant vertelt over de veranderingen binnen haar organisatie. “Sinds juli vorig jaar werken we binnen de 7 x 24 uurs crisisdienst met de functie triagist. Wanneer een patiënt contact opneemt, schatten we in hoe urgent de situatie is. Op basis van die informatie beslissen we hoe we verder handelen”, vertelt ze. “Het voordeel is dat patiënten die al bij ons bekend zijn, voortaan direct met ons kunnen bellen. Ze hoeven hun verhaal niet eerst te doen bij de huisartsenpost. Bovendien hebben wij het dossier direct bij de hand.” Door deze manier van werken kan snel ingeschat worden of er sprake is van spoed óf dat een afspraak op korte termijn nodig is. Marie-José: “Als je ’s nachts belt en je weet dat je de volgende dag al terecht kunt, dan ben je vaak al gerustgesteld. Dat perspectief kan in veel gevallen het verschil maken.”

Marie Jose Frolichs GGZOBSpoed of toch niet?

Ook triagist bij Huisartsenposten Oost-Brabant Manouk Oerlemans merkt verschil: “De samenwerking met de GGZ-triagist levert veel voordelen op, zowel voor de patiënt als voor de zorg.  De GGZ kan zo doen waar zij goed in zijn en wij als Huisartsenpost kunnen daardoor onze aandacht volledig richten op de patiënten waar wij voor staan opgesteld.”

Om de druk op te zorg verder te verlichten, is de website en app ‘Moetiknaardedokter’ ontwikkeld. Manouk: “We merken dat er best veel mensen naar de spoedpost bellen terwijl dat niet nodig is. Daardoor moeten urgente klachten wachten.” Ze geeft een voorbeeld: “Onlangs werd ik ’s avonds laat gebeld over een verstuikte enkel. Je mag ons in de avond, de nacht en in het weekend natuurlijk altijd bellen met een spoedvraag, maar een verstuikte enkel kan echt even wachten tot de volgende dag en dan bel je gewoon je huisarts. Raadpleeg bij twijfel de app, dan heb je snel duidelijkheid of het nodig is om te bellen.” 

Manouk Oerlemans HAPOBVoor iedereen passende hulp

De twee zijn blij met de intensievere samenwerking, maar er zijn wat hen betreft ook nog stappen te zetten. Marie-José: “We hebben mooie stappen gezet samen, ik zie echt dat dingen verbeterd zijn en de lijnen korter zijn geworden. Wat ik belangrijk vind, is dat we onszelf steeds de vraag stellen: hoe kunnen we de patiënt zo snel mogelijk passende hulp bieden? Hoe we dat organiseren, blijft een uitdaging waar we continu samen aan werken.”

Bekijk ook de video waarin Manouk vertelt over haar werk.

Spoed of niet?

Twijfel je welke zorg je nodig hebt? Hieronder een overzicht:

  • Levensbedreigende situatie? Bel dan meteen 112.
  • Hartklachten, een wond die gehecht moet worden of ander ernstig letsel? Dat valt onder de naam ‘spoedeisend’. Je belt in de avonduren, in de nacht of in het weekend naar de huisartsenpost en in alle overige gevallen naar je eigen huisarts.
  • Twijfel je of je direct zorg nodig hebt? Doe dan de check op de website nl. Je kunt ook de app op je telefoon zetten, zodat je die altijd bij de hand hebt.

    Bron: Spoedzorgnetwerk

Digitalisatie krijgt een steeds grotere rol binnen ons werk en is daarom ook één van de speerpunten in onze meerjarenstrategie 2025. Onze medewerkers ondersteunen we daarom met opfristrainingen of 1-op-1 begeleiding.

Anke Schuurmans is teamleider Procesoptimalisatie & Beheer ICT en één van de initiatiefnemers vanuit de afdelingen HR&D en ICT: “Uit de resultaten van een landelijke enquête blijkt dat ongeveer elf procent van onze medewerkers zichzelf gemiddeld een 6 of lager geeft als het gaat om digitale vaardigheden. Volgens de brede definitie ‘digistarter’ is dat zelfs ruim vijfentwintig procent. We ondersteunen deze groep collega’s graag – individueel of als team - om hun digitale vaardigheden - te verbeteren.” De training of begeleiding is op maat en kan gaan over systemen zoals het EPD, Youforce, MijnRooster en Learnlinq, maar ook over de werking van je smartphone of thema’s als beeldbellen of informatie vinden. “We verwachten dat dit bijdraagt aan meer werkplezier en productiviteit. Die tijdwinst komt weer ten goede aan de zorg voor cliënten. Ook als je al best vaardig bent, dan ben je welkom. Het is altijd prettig om handigheidjes te leren toch?”

Pagina 1 van 116

© 2014 GGZ Oost Brabant | PrivacyDisclaimer   ISO9001 ISO9001 NEN

Ga naar boven

Achtergrond-blauw