App store  Google play

Download de gratis GGZ app

Menu

banner nieuws

Kerstdagen en Oud & Nieuw: voor veel mensen dagen van gezelligheid, samenzijn, eten en genieten. Als je een eetstoornis hebt, kunnen deze dingen lastig zijn. Deze adviezen helpen je de feestdagen door te komen.

1. Jouw feestdagen
Kijk wat jij wilt en kunt met deze dagen. Zijn verplichtingen echt verplicht of mag je een keuze maken wat je wel en niet meedoet? Bespreek met mensen om je heen waarom je er juist wel of niet bij kan/wil zijn. Dat haalt veel vragen weg. Doe wat voor jou goed voelt!

2. Plan maken
Een planning maken voor deze dagen kan veel rust en overzicht geven. Zie je op tegen een lang diner of een brunch. Vragen staat vrij om te kijken of er niet gewoon een lunch van gemaakt kan worden. Relativeer de eetmomenten of vraag hierbij hulp. Eet je een 4-gangen menu en zit je daardoor langer aan tafel dan normaal? Kijk of je datgene kan eten wat je normaal ook eet, gezien de duur van de maaltijd kun je een extra 'gang' zien als een tussendoortje.

3. Relax
Decemberdagen zijn voor vele drukke en hectische dagen zowel op je werk, studie als in je omgeving. Zorg dat je uitgerust bent en ontspannen. Ga op tijd  slapen en doe leuke dingen.  Dan kun je de drukte  beter aan. Het is de maand van gezelligheid en samenzijn, plan daarom  fijne activiteiten in voor jezelf en met anderen. Hier krijg je energie van.

4. Acceptatie
Accepteer dat deze dagen anders gaan of zijn dan andere weekenden. Je mag ook best wat milder voor jezelf zijn. Ben niet te streng en geniet vooral van de dingen om je heen.

Bron: zorgcircuit eetstoornissen

© 2014 GGZ Oost Brabant | Disclaimer Privacy-statementISO9001

Ga naar boven

Achtergrond-blauw