Menu

banner nieuws

Toen Jan Petersen bijna twintig jaar geleden de bouw verliet en als zij-instromer in de psychiatrie begon, moest hij qua communicatiestijl wel even schakelen.

De escalatie ondersteuning“Ik kan nog steeds vrij hoekig overkomen, in de bouw zijn ze veel directer dan in de zorg”, grinnikt hij. Toch komt de duidelijkheid die zo kenmerkend is voor de bouw, hem in zijn werk als de-escalatieondersteuner ook van pas: “Duidelijkheid geeft rust, zelfs als je mensen niet kunt geven wat ze willen.”

Zo’n vijf jaar geleden legde Jans teamleider hem een interessante vraag voor: wilde hij als de-escalatieondersteuner onderzoeken hoe de HIC-expertise naar andere afdelingen op Huize Padua kon worden gebracht? “Een opname blijft een ingrijpende gebeurtenis”, verklaart Jan. “Als we cliënten beter kunnen helpen op hun eigen afdeling, is een opname op de HIC misschien niet nodig. Dit versnelt het herstel.”

Gewenste bemoeial

Na wat jaren pionieren kreeg Jan helder waar zijn meerwaarde ligt: in het trainen en coachen van collega’s. “Ze mogen mij in een noodsituatie altijd bellen, maar de realiteit is dat ik niet 24/7 beschikbaar ben. Mijn collega’s hebben meer aan mij als sparring-partner bij moeilijke casussen, zodat we samen een crisis kunnen voorkomen. Ik kan bijvoorbeeld meekijken op de werkvloer, meedenken over het behandelplan, of aanschuiven bij een mdo. Ik zie mezelf als een gewenste bemoeial.”

Uitrazen

Waar we vroeger vaak het zekere voor het onzekere namen en cliënten sneller fysiek beperkten bij agressief gedrag, is de insteek van de trainingen De-escalerend werken die Jan tegenwoordig samen met collega’s geeft, heel anders. “We leren medewerkers dat ze zichzelf en medebewoners bij een escalatie eerst in veiligheid moeten brengen: uit de situatie stappen dus, in plaats proberen de situatie te beheersen. Laat cliënten maar even uitrazen en afkoelen op een manier die bij ze past; de een wil een tijdje alleen zijn, de ander juist niet. Daarna kunnen ze gewoon weer deelnemen aan het dagprogramma. Zo snel mogelijk normaliseren dus.”

Als agressie aanhoudt, dan is er maar één weg: bel 112. Jan is trots op de heldere werkafspraken met de politie. “Alléén zij mogen fysiek ingrijpen om een cliënt onder controle te krijgen, wij mogen dat slechts doen ter bescherming van onszelf of anderen. Zo werkt het in het echte leven, dus ook op Huize Padua – voor cliënten is dat eveneens duidelijk. De politie snapt dat de nood echt aan de man is als wij bellen, ze springen dan meteen in de auto. Ik schat dat ze de afgelopen vijf jaar zeker dertig keer zijn uitgerukt. Die duidelijke afspraken geven rust.”

Beter opvangen

Hoewel het omgaan met agressie waarschijnlijk onderdeel zal blijven van het werken in de psychiatrie, betekent dat volgens Jan niet dat we het maar moeten accepteren. “We zeggen te makkelijk: het hoort erbij. Ik ken zeker tien ex-collega’s die zijn gestopt vanwege de agressie en de gebrekkige opvang na een incident, dat vind ik heel erg. We moeten dat proces veel duidelijker organiseren, hierin lopen wij erg achter op de politie. Nu hangt het te vaak af van het persoonlijke inzicht van de teamleider – gelukkig zit dat meestal wel goed. Maar het bedrijfsopvangteam (BOT) zou in mijn ogen veel proactiever moeten zijn. Het is een frustratie die de bouwvakker in mij naar boven haalt: ik benoem dit, omdat ik niet wil dat mensen stuklopen. Ons prachtige vak mag niet worden overschaduwd door agressie.”

Bron: regiegroep Veiligheid

Foto bij Persbericht MaasZorgWerkt Dichterbij Pantein en GGZ Oost BrabantDichterbij, Pantein en GGZ Oost Brabant zijn een samenwerking gestart om nieuwe medewerkers te werven. Onder de naam MaasZorgWerkt werken de drie zorgorganisaties samen aan het vinden en behouden van zorgtalent nu en in de toekomst. MaasZorgWerkt biedt een brede opleiding met baangarantie, speciaal voor mensen die een overstap willen maken naar de zorg. Zij doen dit samen met de innovatieve opleider Oppstap.

MaasZorgWerkt biedt met deze BBL-opleiding mensen zonder zorgachtergrond de ruimte om hun hart te volgen naar een nieuwe toekomst als zorgprofessional. Joost van de Kamp van Dichterbij vertelt: ‘Studenten doen ervaring op in drie sectoren: zorg voor mensen met een verstandelijk beperking, de ouderenzorg én de geestelijke gezondheidszorg. Zo kunnen de studenten na hun opleiding kiezen voor het werkveld dat het beste bij hen past.’

Zorg van de toekomst

Daarnaast is er extra aandacht voor de ontwikkelingen in de zorg en daarbij behorende inhoudelijke kennis en competenties. Diana Geluk van Pantein licht toe: ‘We leiden de verpleegkundigen van de toekomst op met ruimte voor innovatie, technologie en leiderschap. De zorg wordt namelijk steeds complexer: zorg, gedrag en welzijn komen samen. Om aan te kunnen sluiten bij wensen van bewoners in de regio Noord-Brabant en Limburg, hebben we zorgprofessionals nodig met kennis van meerdere werkvelden.’ ‘Het is mooi dat de eerste geïnteresseerden zich al gemeld hebben, dat stemt ons zeer positief. Dit initiatief biedt kansen voor mensen om zich divers te ontwikkelen in de zorg.,’ vult Miloe van Sprang van GGZ Oost Brabant aan, waar de afdeling HR&D de aanmeldingen voor de drie zorgorganisaties coördineert.

Informatiebijeenkomsten

Ben of ken jij iemand die wil leren en werken in een innovatieve, inspirerende en krachtige zorgomgeving waarin je echt iets kan betekenen voor mensen? Dan biedt MaasZorgWerkt de kans om bij drie verschillende zorgorganisaties te ontdekken wat bij iemand past door het volgen van de 3-jarige MBO-opleiding tot verpleegkundige. Bezoek de website MaasZorgWerkt.nl voor meer informatie en solliciteer direct of meld je aan voor één van de online informatiebijeenkomsten op 5 en 8 januari.

KIJKsluiterGebruikers van MijnGGZOostBrabant zien vanaf deze week twee nieuwe functionaliteiten in het cliëntenportaal: herhaalrecepten en animatievideo’s over medicijnen.

Animatievideo’s via KIJKsluiter
Medicijnen werken het beste als ze op de juiste manier worden gebruikt. Daarom maakt GGZ Oost Brabant gebruik van het platform KIJKsluiter. Hier zijn ruim 8.000 animatievideo’s te vinden, waarin de belangrijkste informatie uit de bijsluiter van een geneesmiddel in begrijpelijke spreektaal wordt uitgelegd. 

In de video’s wordt bijvoorbeeld verteld waar het medicijn voor bedoeld is, waar je op moet letten, de bijwerkingen en wat te doen als je het medicijn bent vergeten in te nemen of ermee wilt stoppen.

Gebruikers van MijnGGZOostBrabant zien in hun medicatie-overzicht direct de bijpassende animatievideo bij het voorgeschreven medicijn. De getoonde informatie wordt aangepast aan het geslacht en leeftijd van de gebruiker en de reden waarom het medicijn is voorgeschreven.

Aanvragen herhaalrecepten

Ook is het voor gebruikers nu mogelijk om via MijnGGZOostBrabant herhaalrecepten aan te vragen. Deze service is in de voorbereidingsfase van het portaal als relevante optie door cliënten aangedragen en is nu toegevoegd aan MijnGGZOostBrabant.

Pagina 4 van 51

© 2014 GGZ Oost Brabant | PrivacyDisclaimer   ISO9001 ISO9001 NEN

Ga naar boven

Achtergrond-blauw